SAD love ruske podmornice – Posejdoni dobili novi radar

300x250

Dok se Crno more pretvara u sve složeniju zonu nadzora i kontramera, američka izvidnička avijacija očigledno ne posustaje – naprotiv.

Avioni P-8A Poseidon, koji su već godinama ključni deo američke protivpodmorničke strategije, dobili su opremu koja im omogućava da detektuju ono što do juče nije bilo moguće – vibracije morske površine izazvane prolaskom podmornica na desetinama metara dubine.

728x90

300x250

Pored Posejdona, u misijama nad Crnim morem redovno učestvuju i bespilotne letelice RQ-4B GlobalHawk i platforme za elektronsko izviđanje RC-135V/W Rivet Joint.

Njihov zadatak je jasan: identifikovati kretanje ruskih pomorskih sredstava duž obale Krima i teritorije Krasnodarskog kraja. Ali ono što donosi novi zaokret jeste radar AN/APS-154 Advanced Airborne Sensor – sistem koji funkcioniše na X/Ku-frekventnom opsegu sa faziranom antenskom rešetkom.

728x90

300x250

Za razliku od prethodnog MX-20HD optičko-elektronskog modula, koji je bio vrlo precizan ali ranjiv na maglu, oblačnost i kišu, ovaj novi radar ne zavisi od vremena.

I da, ti podaci nisu teorija – već dokazano funkcionišu u realnom vremenu, sa dometom koji u zavisnosti od uslova ide od 20 pa do čak 100 kilometara.

Sličan fenomen bio je poznat i Sovjetima još 70-ih godina, kada su operateri radara sistema PVO primetili da mogu da nastave da prate podmornicu i nakon što ona zaroni. Tada je to bilo kuriozitet. Danas je postalo oružje.

Sistem koji koriste P-8A nadmašuje čak i nekadašnje radare sa ruskih Tu-95RC i Tu-142 koji su pokušavali da detektuju slične površinske anomalije. Ali sada je razlika u tome što nova generacija radara ne otkriva samo podvodne tragove. Oni beleže i stacionarne ciljeve na obali.

300x250

Posebno zabrinjava činjenica da informacije prikupljene ovim radarima ne ostaju samo u Posejdonu – one se prosleđuju dalje. Ukrajinske bespilotne letelice Magura-V5 koriste ih za precizno navođenje FPV dronova prema ciljevima na Krimu. Operateri na terenu već unapred znaju gde da pošalju letelicu, a da ne troše vreme na traženje.

Ruska strana, iako svesna ozbiljnosti situacije, još uvek nema brz i automatski odgovor na ove vrste udara. Uprkos učestalosti, oni i dalje stižu iznenada. Zbog toga se sve glasnije govori o potrebi premeštanja protivpodmorničkih aviona Il-38N u baze na Krimu i u oblasti Kubanja.

300x250

Ti avioni, opremljeni sistemima Novela-P-38 i Lanar-A, mogu da detektuju Magura-V5 na udaljenosti do 75 kilometara, što bi omogućilo ranije uzbunjivanje i aktivaciju sistema Pancir i Bastion.

Paralelno s tim, koristi se i sistem bespilotnih letelica Lanset i Inohodec-RU koji bi mogli da reaguju brzo na detektovane pretnje. Ali problem je u tempu – sve dok ruski odgovor ne bude jednako automatizovan i brz kao i detekcija sa zapadne strane, ranjivost obale Crnog mora ostaje ozbiljna tačka.

U ovom trenutku, ključ je u razmeni informacija i prepoznavanju obrazaca. Tehnologija se promenila – ono što se nekada krilo u dubinama, sada ostavlja tragove koje Posejdoni lako čitaju.

Sledeći potez zavisi od toga koliko brzo ruski sistem bude u stanju da prevaziđe jaz između detekcije i reakcije. A vreme, u ovakvim okolnostima, ima cenu.

(Webtribune.rs / Lajk.rs)

Najnovije i najvažnije vesti i analize na našem Facebooku.

Pratite tokom 24 sata naše najbolje vesti samo na Vkontakte 

300x250

Pročitajte još...  Tramp menja pravila igre: Slaba Rusija ga ne zanima, Ukrajina izlazi iz scenarija
Molimo sve portale, ako kopirate članak sa našeg portala, navedite nas kao izvor informacije. ✅