U napadu na Gadafija testirane nove rakete, avioni i helikopteri!

Ono što karakteriše intervenciju u Libiji je primena novih i ubojitijih borbenih sredstava – krstarećih raketa, preciznih bombi i višenamenskih borbenih aviona (“jurofajter tajfun”, “rafal”, “gripen”), kao i borbenog helikopter “tajger”.

“TORNADO GR4″

foto: Profimedia”Tornado” spada u jedan od najpoznatijih borbenih aviona u novijoj istoriji, koji je nastao u kooperaciji britanskih, nemačkih i italijanskih firmi.

U napadu na Libiju Britanija je angažovala 12 letelica tipa “tornado GR4”, modernizovanu verziju ovog aviona, koja je pokrenuta tek 1994. Letelica je dobila savremenu avioniku, nove prikazivače HUD i HDD, sistem FLIR, naočare za noćno letenje, laserski sistem H764G, novi digitalni sistem za mapiranje terena, GPS, instalaciju za podešavanje kontejnera TIALD za lasersko označavanje ciljeva.

Korak napred učinjen je u integraciji protivoklopnih raketa “brimstun” i krstarećih raketa “storm šedou” (“oluja iz senke”). MN: Opis aviona “Tornado” je dvosed, velike mase, veoma okretan i velikog akcionog radijusa, a uspešnost aviona osigurali su snažni motori, promenljiva geometrija krila i upotreba električnih komandi leta.

“JAS-39 GRIPEN”

foto: ProfimediaSvetski mediji mislili su da je u pitanju prvoaprilska šala kad je 2011. švedski parlament odobrio uključivanje osam ovih letelica u operaciju nad Libijom.

Šveđani su kao glavni zadatak nad Libijom dobili kontrolu vazdušnog prostora, pa su i naoružanje aviona pripremili shodno toj misiji. JAS-39 poleće naoružan sa dve rakete AIM-120 amram (Rb.99) i IRIS-T (Rb.98). Taktika švedskog ratnog vazduhoplovstva je zasnovana na brzom prikupljanju podataka i njihovoj obradi, zbog čega je u avione ugrađena najsavremenija elektronska oprema firme Erikson. Osnov je usavršeni radar PS-05/A erikson/ GEC markoni. Ovaj radar omogućava brz zahvat cilja na malim visinama, automatsko rukovođenje, topovske vatre na ciljeve na zemlji i na vodi, traganje, praćenje. MN: Novi kupci Na kraju moglo bi se postaviti pitanje koja je bila svrha uključenja “gripena” u borbene operacije u Libiji? Odgovor je samo jedan – mogućnost da kompanija SAAB dobije nove kupce.

“DASO-RAFAL”

foto: Profimedia”Rafal” kao novi višenamenski borbeni avion polupete generacije zamišljen je i koncipiran tako da realizuje sve potrebe i zahteve francuske vojske u budućnosti. Prilika da se ovaj avion pokaže u punom svetlu pokazala se upravo na nebu Libije, gde su “rafali” ranije prikazivani u trci za nov višenamenski borbeni avion libijskog vazduhoplovstva.

U zavisnosti od konkretnih zadataka “rafali” su različito naoružavani, tako su na vazdušnim patrolama nosili šest raketa vazduh-vazduh “matra MICA” i tri dodatna rezervoara za gorivo. Grupa “rafala” koja se koristila u napadu na minolovce, raketne fregate libijske mornarice, bile su letelice tipa “rafal M”, opremane su protivbrodskim vođenim projektilima “AM39 egzose”, sa četiri projektila MICA i dva dodatna rezervoara za gorivo. MN: Pouke iz intervencije Iskustvo iz libijskog rata i provera “rafala” u praksi pokazala je i neke mane ovog supermodernog aviona. Pre svega se misli na nedostatak sredstva vazduh-zemlja kojim bi bilo omogućeno gađanje tačkastih ciljeva. Veliki broj ubijenih civila dogodio se upravo zbog nedostatka takvog projektila, jer su “rafali” koristili avio-bombe od 250 kilograma.

Kurir.rs/Andrej Mlakar

Kurir

Autor: Kurir

0 0 glasova
Vaš komentar?
Obaveštenja
Obavesti me:
guest
0 Komentari
Inline povratne informacije
Pogledajte sve komentare
Share via
Facebook
0
Volela bih vaše mišljenje, ostavite komentar..x