Dišu mi za vrat, misle da ću ukrasti nešto, a tek kod naplate kreće drama

Mušterije su često nezadovoljne majstorima koji naplaćuju papreno, ne žele da dođu na adresu ili ne govore unapred koja je cena usluge. Novom zakonom o zaštiti potrošača majstori će biti u obavezi da za svaki račun veći od 5.000 dinara naprave specifikaciju troškova.

Šta majstori kažu na ove kritike i zašto dolazi do problema?

Nedovoljan broj majstora u Srbiji doveo je do toga da cena njihovih usluga na tržištu raste. Pojedine mušterije tvrde da su se moleri, vodoinstalateri, keramičari i električari zbog toga „uobrazili“ – na radove se čeka mesecima, majstori ne dolaze u zakazano vreme i za svoje usluge traže papreno velike sume.

S druge strane, majstori imaju svoju stranu priče. Milan (45), električar iz Beograda, ispričao je za „Mondo“ zbog čega najčešće odbija mušterije, zašto dolazi do problema sa naplatom, kako se građani odnose prema majstoru i u čemu greše.

„MISLE DA IM KRADEM PARE“

Prema rečima Keserovića, nema sumnje da je obim posla duplo povećan u poslednjih nekoliko godina, što je majstorima donelo slobodu da odluče koji posao će prihvatiti, a koji neće.

„Ranije su majstori često smatrani neradnicima koji većinu vremena provode tako što ispijaju alkoholna pića i kafe, umesto da obave posao. To vreme je prošlo, sada majstori više rade, više se cene i traženiji su. Ima mnogo stručnih majstora na tržištu, ali ima i onih koji ne znaju da rade kako treba. Ipak, i mušterija ima raznih i imao sam mnogo problema sa njima tokom 15 godina koliko radim“, kaže električar Milan.

Najčešći problem sa mušterijama jeste što ne prihvataju da dolazak majstora na adresu u Beogradu treba da se plati, zavisno od udaljenosti lokacije na koju dolazi, kaže električar.

„Često se desi da se dolazak ne isplati ni meni, ni mušteriji, jer se radi o sitnici koji lako može da se reši. Onda se potrudim da im to objasnim telefonski, ali oni insistiraju da dođem na adresu. Kada dođem i utvrdimo da je kvara nema i da frižider radi, samo vratanca nisu dobro zatvorena, ili da cev nije pukla, samo treba bolje da se zavrne, očekuju da je dovoljno da se zahvale, pa se šokiraju kada čuju da se dolazak na teren naplaćuje. Mnogima je naplata dolaska krađa para, a da pritom ne umeju sami da zavrnu sijalicu“, kaže on.

OBRAČUN TROŠKOVA UNAPRED

Onda im ja objasnim da sam sa Karaburme došao na Novi Beograd, da sam potrošio svoje vreme i gorivo koje nije zanemarljivo, kaže on.

„Naplata dolaska na teren je uvedena jer majstor prilikom dolaska gubi deo svoje dnevnice, pošto dolazi sa jednog kraja grada na drugi svojim kolima. Onda kažu, uzeo si 2.000 dinara i nisi uradio ništa, tebi je to super. Ja objasnim da ću time samo pokriti troškove za gorivo, dok od dnevnice neće biti ništa. Kada su u pitanju veći kvarovi, podrazumeva se dolazak na adresu kako bi se utvrdilo o čemu se tačno radi“, objašnjava.

Ipak, problem koji sledi u slučaju dolaska na adresu jeste što se često traži obračun troškova unaped. Majstori su dužni da za popravku koja će koštati više od 5.000 dinara iznesu procenu cene i izdaju račun, ali cena umnogome zavisi od onoga što će se raditi što majstor često ne zna dok ne vidi problem. Prema rečima majstora, mnogi žele da znaju koliko će iznositi popravka uređaja „na neviđeno“, čak i telefonom dok on još uvek nije ni pogledao sporni uređaj.

„Mušterije traže da im se kaže preko telefona koliko će popravka da košta. To je jako nezahvalno govoriti i nijedan ozbiljan majstor neće pristati na to dok ne pogleda kvar. Razumem da ljudima popravka često zavisi od cene, ali nažalost, nije moguće unapred znati šta je u pitanju. Ono što nam kažu preko telefona i što vidimo na licu mesta, često su potpuno različite stvari“, kaže majstor.

Situacija kada mušterija prati svaki korak i „diše za vrat“ majstoru nije nimalo prijatna, naročito ako radi ozbiljan i rizičan posao sa elektrikom, kaže naš sagovornik.

„To se dešava često i na svakih pet mušterija, dve su takve. Na primer, neko sve vreme ide pola metra iza mene, prati svaki moj korak. Misli da ću nešto oštetiti, ukrasti, da zabušavam ili prosto, da on zna bolje i ukazuje na greške. To me ometa u poslu i čak se desilo da dođe do povrede, jer sam krenuo unazad sa alatom, dok je čovek stajao tik iza mene. Sada imam dovoljno iskustva da mogu da kažem svakome da nemam ništa protiv da nadgleda radove, ali da mi je za to potreban prostor“, kaže Milan.

NAPLATA UVEK NAJTEŽA

Ipak, troškovi i cene su uvek posebna „drama“. Veliki broj mušterija ne planira i ne obračunava dodatne troškove, pa se posle iznenadi cenom.

„Vrlo je stresno raditi kada materijal ne dolazi na vreme, kada se kupuju pogrešne stvari, kada stalno nečega fali. Ljudi zovu majstora za veliki posao kao što je zamena instalacija, u poslednjem momentu, na brzinu. Samim tim je i meni teško da ih razumem, da ukažem na moguće probleme i da izbegnem nesporazum. Nemaju jasnu ideju šta žele ili ideje u praksi nisu onakve kakvim ih zamišljaju. To je mač sa dve oštrice. Kada im se ukaže na grešku smatraju da hoću da radim po svom, da mi tako više ide u korist. Ako ćutim, onda pitaju zašto im nisam rekao na vreme“, tvrdi električar.

U konačnu cenu usluga majstora ulazi dolazak, rashodi, specijalni zahtevi, porez i prihod. Ukoliko se zahteva određena tehnika koja traži materijal i vreme, cena će biti veća, kaže on.

„U zavisnosti od toga sa kakvim materijalom se radi i kolika je odgovornost majstora, formira se cena. Tačno je da neki umeju da ‘deru’ sa cenama, da zarađuju i 2.000 evra mesečno. Zato pažljivo treba birati sa kime imate posla, ne menjati svog majstora ako ste zadovoljni, sačekati ga ukoliko nešto nije hitno, umesto da zovemo prvog koga nađemo na internetu“, kaže majstor.

guest
0 Komentari
Najnoviji
Najstariji Najvise glasova
Inline povratne informacije
Pogledajte sve komentare
Molimo sve online portale, ako kopirate članak sa našeg portala navedite nas kao izvor informacije. ✅